vineri, 25 martie 2016

Incepand cu aceasta data este activ fondul pentru reabilitarea termica a blocurilor de locuinte

Avantajul acestui fond european este ca 60% din totalul proiectului ce reprezinta cheltuielile eligibile (TVA este cheltuiala neeligibila) este suportata de FEDR si bugetul de stat  si restul de 40% de primarie si locatari
In general locatarii trebuie sa plateasca 25%  din totalul cheltuielilor eligibile si neeligibile , dar pentru cei saraci , pensionari cu pensii mici , oameni cu dizabilitati  , procentul scade pana la 3,5%   si restul suporta primaria
Acest fond european desigur  nu este atat de atractiv pentru primarii , deoarece  in anii anteriori  guvernul aloca  peste 60% , iar restul primaria ,sau in alte cazuri  primaria lua un imprumut bancar si chipurile se facea gratis   pentru locatari
Din cauza lipsei controlului , a coruptiei generalizate , a masluirii    ofertelor  etc  se ajungea ca preturile sa fie  foarte mari ,lucrarile de slaba calitate  si posibilitate extinderii coruptiei
Desigur locatarii erau multumiti ca nu plateau  nici un ban , dar nu stiau ca aceste lucrari cu preturi exorbitante , de calitate indoielnica in final se plateau din taxe si impozite sau  dobanzi uriase la banci unde chipurile faceau credite primariile pe spinarea locuitorilor , fara acordul acestora
Prin fondurile europene , in primul rand se cere o expertiza a blocului(in trecut se termoizola un bloc plin de fisuri , fara a se lua nici o masura de consolidare ), preturile sunt standard (nu la Bucuresti 1000 de lei ,la Bacau 200 de lei), licitatiile nu mai pot fi trucate , calitatea este ireprosabila , proiectantii nu mai pot umfla preturile functie de solicitarile unor functionari din primarie si nici cheltuielile cu proiectare /consultanta   sa fie foarte mari
Cred ca , primariile isi pot rezolva cel putin cartierele rau famate ,unde exista focare de infectie ,instalatiile distruse ,tamplaria distrusa , terase inundate , racordurile distruse etc etc  si mai mult eliminarea in aceste cartiere  de blocuri parasite de primarie ,ocolite de jandarmerie/politie  a posibilitatilor de infractiuni de droguri,prostitutie si germenii  de terorism (a se vedea aceste cartiere in Paris, Bruxel)
Blocurile pot fi amplasate atat in orase ,cat si la sate (exista multe blocuri de P+2 in comune , foste resedinte pentru medici ,profesori-comunistii aveau grija de cadre , imperialistii ii trimite la munca in strainatate- si se pot reabilita si sa devina locuinte pentru intelectualii satului ).
Tel 0744384321
Col(R)ing Balici Mihai
Bucuresti
Anexez informatiile complete :
 
Ratele de co-finanţare aplicabile pentru cheltuielile eligibile sunt:
·         60% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectelor - Fondul European de Dezvoltare Regională şi bugetul de stat;
·         40% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectelor – Unitatea Administrativ Teritorială şi Asociaţia de proprietari.
UAT, în calitate de solicitant, are obligaţia de a asigura resursele financiare pentru acoperirea tuturor cheltuielilor aferente componentelor ce compun cererea de finanţare (cheltuieli eligibile şi neeligibile), în condiţiile rambursării a maxim 60% din cheltuielile eligibile din FEDR şi de la bugetul de stat, respectiv recuperării ulterioare a cotei-părţi ce revine fiecărei asociaţii de proprietari din valoarea componentei respective (cheltuieli eligibile şi neeligibile).
Modalităţile privind recuperarea sumelor plătite de către UAT aferente contribuţiei asociaţiei de proprietari se vor stabili de comun acord între UAT şi asociaţia de proprietari, cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare.
Contribuţia Asociaţiei/lor de proprietari din bloc (cheltuieli eligibile şi neeligibile)[1] este:
I. 100% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E[2] corespunzătoare:
Ø  apartamentelor cu destinaţie locuinţă (inclusiv apartamentelor declarate la ONRC ca sedii sociale de firmă, care nu desfăşoară activitate economică, cu destinaţie locuinţă), aflate în proprietatea persoanelor juridice, a UAT sau a autorităţilor şi instituţiilor publice
Ø  apartamentelor cu destinaţie de spaţii comerciale sau spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, a persoanelor juridice, a UAT sau a autorităţilor şi instituţiilor publice
II. 25% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E[3] (cheltuieli eligibile) şi 25% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E[4] (cheltuieli neeligibile) corespunzătoare
Ø  apartamentelor cu destinaţie locuinţă (inclusiv apartamentelor declarate la ONRC ca sedii sociale de firmă, care nu desfăşoară activitate economică, cu destinaţie locuință, cu destinaţie locuinţă), aflate în proprietatea persoanelor fizice.
 

UAT poate acorda ajutoare de natură socială în cazul următoarelor categorii de proprietari persoane fizice, care deţin apartamente cu destinaţie locuinţă sau sedii sociale de firmă (care nu desfăşoară activitate economică) în limita fondurilor aprobate anual cu această destinaţie în bugetele locale:
·         persoane cu handicap sau familii cu persoane cu handicap aflate în întretinere;
·         persoane singure/familii care, în ultimele 3 luni anterioare efectuării anchetei sociale de către autoritatea administrației publice locale, au realizat venituri medii nete lunare pe persoană singură/membru de familie sub câștigul salarial mediu net pe economie;
·         veterani de razboi și soți/soții supraviețuitori/supraviețuitoare ai/ale acestora;
·         pensionari, indiferent de statutul acestora, ale căror venituri medii nete lunare pe persoană singură/ membru de familie sunt sub câstigul salarial mediu net pe economie.
 
Pentru aceste categorii de proprietari cota de participare proprie obligatorie nu poate fi mai mică de 3,5% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E ce revine respectivilor proprietari, proporţional cu cota-parte indiviză de proprietate. Diferența până la 25% din valoarea cheltuielilor aferente C+M+E (cheltuieli eligibile şi neeligibile) va fi suportată de către UAT şi nu va mai fi recuperată de la Asociația de Proprietari. Documentele justificative în baza cărora a fost acordat ajutorul sunt responsabilitatea UAT și vor fi păstrate la dosarul proiectului (nu se vor include ca anexă la cererea de finanţare).
În cazul în care se acordă acest tip de ajutor, cota de participare (%) şi suma care nu va mai fi recuperată de la Asociația de Proprietari vor fi menţionate distinct în contractul încheiat între solicitant şi asociaţia/asociaţiile de proprietari pentru depunerea şi derularea proiectelor, Hotărârea AGAP și Hotărârea Consiliului Local de aprobare a cererii de finanţare şi a cheltuielilor aferente. În cazul în care pe parcursul evaluării, contractării și implementării cererii de finanțare, intervin schimbări care afectează încadrarea anumitor apartamente în categoria celor care beneficiază de ajutor de natură socială, se vor actualiza toate documentele afectate de aceste modificări.
O cerere de finanțare poate include un număr maxim de 10 blocuri, fiecare dintre acestea constituind o  „componentă” în cadrul proiectului.
O UAT care se încadrează în condiţiile de eligibilitate prevăzute în prezentul ghid, poate depune mai multe cereri de finanţare, conform regulilor detaliate în cadrul acestui ghid.
În accepţiunea prezentului Ghid, termenul „bloc” se consideră a fi definit: clădire-bloc de locuinţe - condominiu cu o înălțime de minim P+2 – proprietatea imobiliară formată din proprietăţi individuale definite, apartamente sau spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţe şi proprietatea comună indiviză. Dacă un bloc de locuinţe are mai multe scări sau tronsoane, având una sau mai multe Asociaţii de proprietari, toate acestea vor trebui să facă parte dintr-o singură componentă a cererii de finanțare, în vederea asigurării unei soluții tehnice unitare pe întreaga construcţie, inclusiv din punct de vedere al aspectului şi cromaticii anvelopei blocului[5].
Prin prezentul apel de proiecte nu se finanțează:
  • blocurile de locuințe
  • blocurile de locuinţe expertizate tehnic şi încadrate în clasa I de risc seismic prin raport de expertiză tehnică, la care nu s-au executat sau se află în curs de execuţie lucrări de intervenţie pentru creşterea nivelului de siguranţă la acţiuni seismice a construcţiei existente.
  • clasate/ în curs de clasare ca monumente istorice;
  • blocurile de locuinţe cu destinaţie spaţiu de locuit aflate exclusiv în proprietatea unei UAT;
  • proiecte pentru obiectivele de investiții localizate în teritoriul acoperit de ITI Delta Dunării.
1.   Structura cererii de finanţare
O cerere de finantare poate include un număr maxim de 10 blocuri, fiecare dintre acestea constituind o „componentă” în cadrul proiectului pentru care se solicită finanțarea.
2.   Incadrarea valorii totale eligibile a cererii de finanţare în limitele valorilor minime și maxime pentru operaţiunea A - Clădiri Rezidenţiale
 
Valoare minimă eligibilă: 100 000 euro
Valoare maximă eligibilă: 5 milioane euro
Cursul valutar la care se va calcula încadrarea în respective valori minime și maxime este cel precizat în cadrul Ghidului solicitantului – Conditii generale de accesare a fondurilor in cadrul POR 2014 – 2020, la subsecțiunea 6.2, punctul 4, respectiv, cursul de 4,43 lei/euro.
3.   Perioada de implementare a activităților proiectului nu depășește 31 decembrie 2023
Perioada de implementare a activităților proiectului preconizate a fi realizate după momentul semnării contractului de finanțare nu trebuie să depășească 31 decembrie 2023. Solicitantul trebuie să prevadă în mod realist perioada necesară pentru implementarea fiecărei activități preconizate a fi realizată după semnarea contractului de finanțare, luând în considerare specificul fiecărei dintre acestea.
 
b)  Referitor la componentele cererii de finanțare
5.   Perioada de construire
Blocul este construit în perioada 1950-1990. Astfel, se va prezenta un extras al cărţii tehnice a imobilului, fişa tehnică a imobilului, procesul verbal de recepție la terminarea lucrărilor sau orice alt document justificativ din care să rezulte faptul că blocul a fost construit în perioada anterior menționată.
În cazul lipsei acestor documente, Cartea tehnică ar putea fi reconstituită în conformitate cu HG 273/1994 privind aprobarea Regulamentului de recepție a lucrărilor de construcții și instalații aferente acestora și în baza unei expertize tehnice și/sau a altor documente existente (proiect, etc.) aflate în posesia beneficiarului sau identificate în arhivă (la proiectant, la UAT sau în Arhivele Statului) din care să rezulte faptul că respectiva clădire a fost construită în perioada 1950 – 1990.
 
6.   Regimul de înălţime
Regimul minim de înălţime al blocului este P+2 (conform documentaţiei tehnice).
 
7.   Componenta şi activităţile sale se încadrează în obiectivele priorităţii de investiţii 3.1, Operaţiunea A - Clădiri Rezidenţiale, şi în cadrul acţiunilor specifice sprijinite
 
10.1 Lucrările de intervenţie/Acțiunile sprijinite în cadrul acestei priorități de investiție vizează:
I.             Măsuri de creștere a eficienței energetice a clădirilor rezidențiale
II.            Măsuri conexe care contribuie la implementarea componentei din cadrul proiectului pentru care se solicită finanțare.
I. Măsurile de creștere a eficienței energetice includ:
A.   lucrări de reabilitare termică a anvelopei;
B.   lucrări de reabilitare termică a sistemului de încălzire;
C.   instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei din surse regenerabile;
D.   alte activităţi suplimentare
Pentru a fi eligibilă, o componentă trebuie să propună obligatoriu intervenţii din categoria I A însoţite, după caz, de lucrări din celelalte categorii menţionate mai sus, în funcţie de măsurile propuse prin auditul energetic.
  1. Lucrările de reabilitare termică a anvelopei cuprind:
a.   izolarea termică a faţadei – parte vitrată, prin înlocuirea tâmplăriei exterioare existente/ geamului, inclusiv a celei aferente accesului în blocul de locuinţe, cu tâmplărie termoizolantă pentru îmbunătăţirea performanţei energetice a părţii vitrate, tâmplărie dotată cu dispozitive/fante/grile pentru aerisirea controlată a spaţiilor ocupate şi evitarea apariţiei condensului pe elementele de anvelopă;
b.   izolarea termică a faţadei – parte opacă, inclusiv termo-hidroizolarea terasei (hidroizolarea terasei nu este eligibilă fără termoizolarea acesteia), respectiv termoizolarea planşeului peste ultimul nivel în cazul existenţei şarpantei, cu sisteme termoizolante;
c.    închiderea balcoanelor şi/sau a logiilor cu tâmplărie termoizolantă, inclusiv izolarea termică a parapeţilor;
d.   izolarea termică a planşeului peste subsol, în cazul în care prin proiectarea blocului sunt prevăzute apartamente la parter.
B.   Lucrările de reabilitare termică a sistemului de încălzire/ sistemului de furnizare a apei calde de consum, cuprind:
a.   repararea/înlocuirea instalaţiei de distribuţie între punctul de racord şi planşeul peste subsol/canal termic, inclusiv izolarea termică a acesteia, în scopul reducerii pierderilor de căldură şi masă, precum şi montarea robinetelor cu cap termostatic la radiatoare şi a robinetelor de presiune diferenţială la baza coloanelor de încălzire în scopul creşterii eficienţei sistemului de încălzire prin autoreglarea termohidraulică a reţelei;
b.   repararea/înlocuirea cazanului şi/sau arzătorului din centrala termică de bloc/scară, repararea/înlocuirea a centralei termice de bloc/scară, în scopul creşterii randamentului şi al reducerii emisiilor de CO2;
c.    repararea/înlocuirea/realizarea instalaţiei de distribuţie a agentului termic pentru încălzire şi apă caldă menajeră din condominiu, folosind contorizarea individuală prin soluţia distribuţiei “pe orizontală”;
d.   Reabilitarea şi modernizarea instalaţiei de distribuţie a agentului termic - încălzire şi apă caldă de consum, parte comună a clădirii tip bloc de locuinţe, include montarea de robinete cu cap termostatic la radiatoare şi izolarea conductelor din subsol/canal termic în scopul reducerii pierderilor de căldură şi masă şi al creşterii eficienţei energetice.
C.   Instalarea, după caz, a unor sisteme alternative de producere a energiei din surse regenerabile - panouri solare termice, panouri solare electrice, pompe de căldură şi/sau centrale termice pe biomasă, inclusiv achiziţionarea acestora, în scopul reducerii consumurilor energetice din surse convenţionale şi a emisiilor de gaze cu efect de seră, etc.
D.   Alte activități care conduc la îndeplinirea realizării obiectivelor componentei
a.   montarea echipamentelor de măsurare individuală a consumurilor de energie pentru încălzire şi apă caldă de consum[6];
b.   înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescent și incandescent din spațiile comune cu corpuri de iluminat cu eficiență energetică ridicată și durată mare de viață, aferente părților comune ale blocului de locuințe;
c.   înlocuirea lifturilor;
d.   realizarea lucrărilor de branșare[7]/rebranşare a blocului de locuinţe/apartamentului la sistemul centralizat de producere şi furnizare a energiei termice;
e.   implementarea sistemelor de management al funcționării consumurilor energetice: achiziționarea și instalarea sistemelor inteligente pentru promovarea și gestionarea energiei electrice/gazelor naturale;
f.    întocmirea de strategii pentru eficiență energetică (ex. strategii de reducere a CO2) ce vizează realizarea de proiecte ce pot fi implementate prin POR 2014 – 2020.
II. Măsurile conexe care contribuie la implementarea componentelor - pot fi eligibile şi următoarele lucrări conexe, eligibile în limita a 15% din valoarea eligibilă a cheltuielilor aferente Cap. 1, Cap. 2, Cap. 4 (punctul 4.1, punctul 4.2) și cap. 5 (punctul 5.1.1 și 5.3) (pentru fiecare componentă/bloc în parte):
a.   înlocuirea circuitelor electrice în părțile comune - scări, subsol, etc.;
b.   repararea elementelor de construcţie ale faţadei care prezintă potenţial pericol de desprindere şi/sau afectează funcţionalitatea blocului de locuinţe;
c.    construirea/repararea acoperişului tip terasă/şarpantă, inclusiv repararea sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei, respectiv a sistemului de colectare şi evacuare a apelor meteorice la nivelul învelitoarei tip şarpantă;
d.   demontarea instalaţiilor şi a echipamentelor montate aparent pe faţadele/terasa blocului de locuinţe, precum şi montarea/remontarea acestora după efectuarea lucrărilor de intervenţie;
e.   refacerea finisajelor interioare în zonele de intervenţie;
f.    repararea/refacerea canalelor de ventilaţie din apartamente în scopul menţinerii/realizării ventilării naturale a spaţiilor ocupate;
g.    repararea trotuarelor de protecţie, în scopul eliminării infiltraţiilor la infrastructura blocului de locuinţe;
h.   repararea/înlocuirea instalaţiei de distribuţie a apei reci şi/sau a colectoarelor de canalizare menajeră şi/sau pluvială din subsolul blocului de locuinţe până la căminul de branşament/de racord, după caz;
i.   măsuri de reparaţii/consolidare a clădirii, acolo unde este cazul (lucrările de reparaţii/consolidare nu vizează intervenţii anterioare neautorizate);
j.    crearea de facilităţi / adaptarea infrastructurii pentru persoanele cu dizabilităţi (rampe de acces);
k.   refacerea finisajelor interioare aferente spaţiilor comune din bloc (casa scării);
l.     procurarea şi montarea lifturilor în cadrul unui bloc prevăzut din proiectare cu lifturi, care are casa liftului, dar care nu are montate lifturile respective/ modernizare lifturi existente.
Lucrările prevăzute în categoria I B, literele a), c), categoria I D, literele a), d) şi categoria II literele e), f) se realizează numai cu acceptul 100% al proprietarilor respectivelor apartamente/spații, acolo unde soluția tehnică prevede respectivele lucrări de intervenție.
Toate lucrările trebuie să fie fundamentate, după caz, în raportul de expertiză tehnică şi/sau raportul de audit energetic, apoi se detaliază în DALI / proiectul tehnic.
Beneficiarul se obligă să verifice respectarea de către asociaţiile de proprietari a obligaţiei de întreţinere a infrastructurii create/ reabilitate/ amenajate/ modernizate/ extinse, pe perioada de durabilitate prevăzută la art. 2 alin (5) din Condiții generale, conform declaraţiei de angajament (Modelul C – Declarația de angajament din cadrul Anexei 3.1.A-1 din prezentul document)
10.2 Blocul de locuinţe expertizat tehnic nu este încadrat în clasa I de risc seismic prin raport de expertiză tehnică, şi la care nu s-au executat sau se află în curs de execuţie lucrări de intervenţie pentru creşterea nivelului de siguranţă la acţiuni seismice a construcţiei existente.
10.3 Din Raportul de audit energetic, inclusiv fişa de analiză termică şi energetică a clădirii, respectiv certificatul de performanţă energetică, elaborat în baza legislaţiei în vigoare, rezultă, prin măsurile propuse, atingerea unui consum specific de energie pentru încălzire nu mai mare de:
Ø  90 kWh/m2/an pentru zonele climatice I - II;
Ø  100 kWh/m2/an pentru zonele climatice III - V[8].



(4) În cazul în care încălzirea/răcirea sau apa caldă pentru o clădire sunt furnizate din sistemul de alimentare centralizată cu energie termică, este obligatorie montarea contoarelor de energie termică în punctele de delimitare/separare a instalaţiilor din punctul de vedere al proprietăţii sau al dreptului de administrare.
(5) În imobilele de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică, este obligatorie montarea contoarelor până la 31 decembrie 2016 pentru individualizarea consumurilor de energie pentru încălzire/răcire şi apă caldă la nivelul fiecarui apartament sau spaţiu cu altă destinaţie. În cazul în care utilizarea de contoare individuale nu este fezabilă din punct de vedere tehnic sau nu este eficienţa din punct de vedere al costurilor, este obligatorie montarea repartitoarelor individuale de costuri pe toate corpurile de încălzire din fiecare unitate imobiliara în parte.
[7] Lucrările de branşare la sistemul centralizat de încălzire şi apă caldă de consum de la blocurile de locuinţe până la punctul de branşament/de racord sunt eligibile cu condiţia existenţei unei sistem centralizat de încălzire şi apă caldă de consum în apropiere şi a existenţei avizului favorabil .al furnizorului de energie termică privind asigurarea necesarului de consum aferent acestora

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu